istocksoejlefoede

onsdag den 22. september 2010

Tycho Brahe får ny begravelse

Tycho Brahe får ny dag og ny begravelse

Tycho Brahe var en verdensberømt astronom, men få ved at han 
tillige var digter. 
Manden, der er forbundet med de uheldige dage, får en ny begravelse, efter at videnskabsfolk igen undersøger hans jordiske rester i Prag.


Den verdenskendte danske astronom Tycho Brahes grav i Prag bliver igen genåbnet. Det sker mandag den 15. november. Myndighederne har givet lov til, at graven med astronomens knogler, skægrester og ligklædestykker genåbnes med henblik på yderligere videnskabelige undersøgelser af astronomens liv, der sluttede for 409 år siden.
                    Læs også: Forskere må nu åbne Tycho Brahes grav

Resterne af den verdenskendte astronom ligger i en halvanden meter lang forseglet zinkkiste i Teynkirken i Prag. Den blev senest åbnet i 1901, da en tjekkisk læge undersøgte de jordiske rester af astronomen. Den danske Tycho Brahe-ekspert, Jens Vellev, siger, at de jordiske rester af Tycho Brahe samt hans hustru vil blive taget op den 15. november med henblik på skanning og andre undersøgelser.
                       Læs også: Historiker: Tycho Brahe forgivet på Christian IVs ordre

Formålet med projektet i Prag er at skabe et billede af Tycho Brahes liv og måske finde årsagen til hans død. Og hvorfor han rejste til Prag fra Øresundsøen Hven. - Kan undersøgelserne af hans knogler give et fingerpeg om hans liv. Var han hypokonder, spørger Jens Vellev, der er lektor i middelalder- og renæssancearkæologi ved Aarhus Universitet.
                      Læs også: Forskere ser lyset fra Tycho Brahes stjerne

Én teori går på, at Tycho Brahes blære sprang, fordi han ikke tids nok fik forsørget i forbindelse med en middag hos en baron, og hvor der blev drukket tæt. Enten den 19. eller den 20. november vil der blive en genbegravelse af Tycho Brahes rester i en ny trækiste, måske med deltagelse af notabiliteter fra det danske kongehus.

/ritzau/


.

4 kommentarer:

  1. Søde blog! Jeg fandt det, mens du søger på Yahoo News. Har du nogen tips til, hvordan at få opført i Yahoo News? Jeg har prøvet i et stykke tid, men jeg synes aldrig at komme der! Tak.
    voyance gratuite

    SvarSlet
  2. Min bror foreslo jeg kanskje liker denne bloggen. Han var helt rett. Dette innlegget virkelig gjorde dagen min. Du cann't forestille seg hvor mye tid jeg hadde brukt for denne info! Takk!
    voyance mail gratuite

    SvarSlet
  3. This post is really fantastic! Thanks for all the effort that you do to make this blog succeed.
    voyance gratuite en ligne

    SvarSlet
  4. Awesome og fantastiske oplysninger, som jeg hørte første gang, dens meget chokerende og fantastisk for mig, jeg er meget glad for at læse denne type informationer dem, jeg havde aldrig hørt før, og dem, der har daglige liv ting relaterede søgninger.
    voyance par mail

    SvarSlet

Museets Blog

Mit billede
Stiftet 1999 med formålet at give offentligheden et dokumenteret kendskab til det astrologiske fag og dets historie - og her navnlig den danske astrologi