istocksoejlefoede

torsdag den 4. august 2011

Akademisk astrologi



Astrologisk Museum beskæftiger sig med at indsamle den eksisterende dokumentation om astrologi herhjemme og på sigt om den astrologiske forskning internationalt i Vesten. Et af problemerne har været af rent definitorisk art: Hvordan kan man overhovedet definere astrologi som videnskab? Som bidrag til løsningen af dette spørgsmål ses her 'videnskabsvinduet', hvor den vandrette akse er teori og praksis, mens den lodrette er naturvidenskab og humaniora. Det giver vinduets fire felter, der kan benyttes til at afgrænse, hvad det er, vi beskæftiger os med.

Natur- og humanvidenskab
På den ene side er det vigtigt at skelne mellem de naturvidenskabelige sider af astrologien, hvilket er astronomi og geografi, og så på den anden side det, som astrologien handler om: Tydning af symboler, som er et område for humanvidenskaberne (humaniora). Ofte kaldet de interpretative videnskaber eller hermeneutiske videnskaber – og i 1800-tallet blev de kaldt 'åndsvidenskaberne', et ord, vi i dag forstår lidt anderledes. Det er værd at huske på, at videnskaberne selv er meget delt i dette spørgsmål, idet der er (natur)videnskabfolk, der ikke anerkender humanvidenskaberne som videnskab. Astrologisk forskning lander dermed ofte i krydsilden mellem natur- og humanvidenskab ... hvilket faktisk ikke har noget med astrologi at gøre overhovedet.

Sprog og kunst
På den anden side er det vigtigt at skelne mellem 'den rene astrologi', dvs. det astrologiske sprog med dets symbolik, metodik og sprogstruktur. Et område, der udmærket kunne defineres som den 'akademiske astrologi' sammen med astrologiens historiske forekomster og kuturelle udtryk. Og så på den anden side selve tydningskunsten, der opstår i mødet mellem astrolog og klient i konsultationsrummet. Et område, der meget vel kunne defineres som 'klinisk astrologi' i lighed med andre fags definitioner (f.eks. klinisk psykologi).

Forskning
Mødet mellem den naturvidenskabelige tænkning og metodik på den ene side og den astrologiske tydningskunst på den anden side er emnet for langt hovedparten af den astrologiske forskning i det 20. århundrede. Men den manglende forståelse for det astrologiske sprogs særkender fører alt for ofte til forkert anvendte metoder og og forkert aflæsning af de resultater, der er opnået. Der ligger her en opgave med at revurdere det udførte arbejde i lyset af en astrologisk forståelse, opnået gennem fremvæksten af den akademiske astrologi.
.

15 kommentarer:

  1. Dit websted er meget godt klaret , jeg ønsker dig held og lykke
    voyance gratuite en ligne

    SvarSlet
  2. Hei,
    Jeg oppdaget nettstedet ditt for noen dager siden, dette er et sted hvor jeg føler meg bra. Takk for alt!
    voyance gratuite par mail
    Voyance mail

    SvarSlet
  3. Mina gratulationer till din webbplats! Det hjälpte mig mycket och haft, framför allt alla dina aktier är intressanta. Lång livslängd på din webbplats. Framför allt, ge aldrig upp; din blogg är riktigt bra!
    Lycka till
    voyance gratuite par email

    SvarSlet
  4. Denne blog har en masse af venlighed og en varm velkomst
    Tak en masse
    voyance gratuite mail

    SvarSlet
  5. Hello, I love your blog it's really nice
    continued like that for the rest of it is really perfect believe me.

    voyance par mail

    SvarSlet
  6. Din blog er virkelig stor, jeg kommer over hver dag, og hver gang jeg finder noget, der passer mig

    voyance gratuite

    SvarSlet
  7. Din blog er virkelig stor, jeg kommer over hver dag, og hver gang jeg finder noget, der passer mig

    voyance mail gratuite

    SvarSlet
  8. Tak for at bringe os til at slappe af, din hjemmeside er vidunderligt, jeg er hver dag over, og jeg ser ingen ende så der er nyheder.

    voyance en ligne gratuite

    SvarSlet
  9. Hej, jeg elsker virkelig, hvad du spekulerer på, hvordan jeg savner din blog


    voyance gratuite immediate

    SvarSlet
  10. J’aime beaucoup les sujets que tu traites, qui semblent tellement simples et habituels pour nous blogueuses qu’on ne pense même pas à en faire un article.
    voyance par mail en ligne

    SvarSlet
  11. Jeg har ikke tænkt på originalitet, men din blog er så godt, vi kan ikke sige andet end TAK!

    voyante

    SvarSlet
  12. Vos partages me plaient beaucoup! C'est super!!!


    voyance serieuse gratuite

    SvarSlet
  13. Heureuse d'être parmi vous et découvrir vos postes. J’espère que vous partagez d'autres notes. Continuez ainsi.
    voyance

    SvarSlet

  14. Très bon blog et merci d'en faire profiter.
    voyance gratuitement par mail

    SvarSlet
  15. re bonjour,
    je viens de parcourir une grande partie de votre site... une merveille !!! merci d'exister

    voyance gratuite en ligne par mail rapide

    SvarSlet

Museets Blog

Mit billede
Stiftet 1999 med formålet at give offentligheden et dokumenteret kendskab til det astrologiske fag og dets historie - og her navnlig den danske astrologi