istocksoejlefoede

torsdag den 11. november 2010

Galaktiske gamma-bobler



Gigant-bobler fundet i Mælkevejen
50.000 lysår lange, men aldrig set før

Kilde: BERIT HARTUNG - BT - Torsdag den 11. november 2010, 11:00

Fermi-teleskopet afslører kæmpestore gammastrålebobler.

De er 50.000 lysår lange tilsammen. Alligevel er det først nu, at forskerne har fået øje på to gigantiske bobler i Mælkevejen.

På en pressekonference forleden fortalte det amerikanske rumfartsorganisation NASA, at Fermi-teleskopet har fundet boblerne.

Gammastrålerne er blevet afdækket ved at behandle informationer fra Fermi-teleskopet med op til ti milliarder elektronvolts styrke.

- Min første reaktion, da jeg så dem, var 'wow!', siger astronom David Spergel ved Princeton University til den norske avis Dagbladet.

Han mener, fundet giver anledning til videre undersøgelser for at forstå hidtil ukendte processer i Mælkevejen.

Boblerne kommer af en galaktisk gammastråletåge, som ifølge opdageren Doug Finkbeiner er opstået efter, at hurtige partikler mødte gas.

En interaktion mellem gas, lys og partikler, som rejser tæt på lysets hastighed, har holdt strukturren skjult, indtil det lykkedes Finkbeiner og hans NASA-team at afdække de to kæmpebobler.
.

3 kommentarer:

  1. Meget god side! Jeg synes det er veldig livlig, gjennomtenkt og mer det ganske pent ansikt og illustrasjoner er gøy! Jeg ønsker deg lykke og lykke for fremtiden og kontinuitet i dette fantastiske området
    Hjertelig
    voyance par mail gratuite

    SvarSlet
  2. Fantastisk øyeblikk! Jeg ønsker å lærling mens du endre ditt nettsted, hvordan kan jeg tegne en blogg nettsted? Kontoen hjulpet meg en akseptabel avtale. Jeg hadde vært litt kjent med denne sendingen tilbys lyse klart konsept.
    voyance gratuite mail

    SvarSlet
  3. This blog has a lot of friendliness and a warm welcome
    thank you very much
    voyance par mail gratuite

    SvarSlet

Museets Blog

Mit billede
Stiftet 1999 med formålet at give offentligheden et dokumenteret kendskab til det astrologiske fag og dets historie - og her navnlig den danske astrologi